Autor Wiadomość
Adam
PostWysłany: Wto 11:30, 16 Sie 2005    Temat postu: Jak tam się ma podkarpacka wąskotorówka?

Ostatnio nawet byłem na stacji w Przeworsku. Wygląda tam jak w latach 80-tych, czas się zatrzymał.

-------------------------------

W niedzielę rusza przeworska w±skotorówka (tekst pewno z roku 2002)

To będzie pierwszy kurs "Pogórzanina" po rocznej przerwie. Jeszcze kilka miesięcy temu wszystko wskazywało na to, że zabytkowa kolejka już nigdy nie wyjedzie na trasę z Przeworska do Dynowa.
W niedzielę po rocznej przerwie ruszy przeworska w±skotorówka. Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że zabytkowa ciuchcia już nigdy nie wyjedzie na trasę.
Ruszamy rano o 9.05. Ci±gle obowi±zuje przecież stary rozkład jazdy - cieszy się Władysław Żelezny, naczelnik kolei dojazdowych w Przeworsku, jedyny pracownik, który nie stracił pracy po zamknięciu linii w ubiegłym roku. Kłopoty kolejki w±skotorowej "Pogórzanin" - jednej z większych atrakcji turystycznych Podkarpacia - rozpoczęły się w 2000 roku, gdy PKP postanowiła wył±czyć j± ze swoich struktur. Nieuregulowana była sprawa jej maj±tku, nie było operatora, który chciałby prowadzić kursy. Wszystkich pracowników, poza Żeleznym i strażnikami pilnuj±cymi taboru, zwolniono z pracy.
- Kolejkę udało nam się uratować. Wszystko jednak musimy zaczynać od pocz±tku - mówi wicestarosta przeworski Roman Skórski. PKP przekazała bowiem w tym tygodniu maj±tek starostwu (sprawa trochę się odwlekała, bo potrzebna była na to zgoda Marka Pola, ministra infrastruktury). Wczoraj natomiast starostwo, już jako wła¶ciciel w±skotorówki, użyczyło jej maj±tku operatorowi, który wznowi kursy między Przeworskiem i Dynowem. Kolejk± zarz±dzać będzie Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza (obsługuj± w Polsce dwie linie w±skotorowe w Turku i Kaliszu). Tomasz Trapagiel, prezes SKPL zdecydował się na uruchomienia kursów już w tę niedzielę, chce bowiem uratować jeszcze obecny sezon turystyczny. Przewozy towarowe powinny ruszyć natomiast już w sierpniu.
W pierwszy kurs po rocznej przerwie na malownicz± trasę Pogórza Dynowskiego wyjad± cztery wagoniki retro, jeden osobowy i bufetowy. - Skład taboru zależy tylko od pogody. Je¶li będzie deszcz zmniejszymy liczbę starych, odkrytych wagoników - zastrzega Żelezny.
- Ta kolejka to symbol. Kursy turystyczne będ± prowadzone co niedzielę do późnej jesieni. "Pogórzanin" zawsze może jednak wyjechać w trasę na indywidualne zamówienie - dodaje Skórski.
Trasę kolejki wybudowano w 1900 roku, na pocz±tku lat 90 XX wieku tabor wraz z infrastruktur± wpisano do rejestru zabytków. Największ± atrakcj± trasy między Przeworskiem a Dynowem jest ponad 600 metrowy tunel, najdłuższy w Polsce.
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group