Autor Wiadomość
Adam
PostWysłany: Wto 11:27, 16 Sie 2005    Temat postu: SKM Zielona Góra- Nowa Sól

Szybki tramwaj zamiast ronda
Gazeta Wyborcza Zielona Góra Czwartek, 29 sierpnia 2002

Zamiast budować kolejne rondo miasto powinno zdecydować się na szybki, kursujący co pół godziny, tramwaj kolejowy na 20-kilometrowej trasie do Nowej Soli - proponuje Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.
Największe natężenie ruchu kołowego notuje się obecnie w kierunku Nowej Soli. Z badań, jakie przeprowadzono wiosną 2001 r. wynika, iż tym odcinkiem drogi na dobę przejeżdża od 12 do 14 tys. pojazdów, a w niektóre dni nawet 20 tys. aut. Najgorzej jest między węzłem w Raculi a Nową Solą, gdzie droga jest wąska, pozbawiona poboczy, z wieloma zakrętami. Tu dochodzi najczęściej do groźnych wypadków, nawet czarny punkt niewiele pomaga i co roku zdarza się kilka śmiertelnych wypadków.
Natężenie ruchu między dwoma miastami jest olbrzymie, i mogłoby być jeszcze większe, gdyby usprawnić połączenia komunikacyjne, wykorzystując do tego celu energooszczędną kolej.

Plany sprzed 30 lat
Idea połączenia Zielonej Góry i Nowej Soli w jeden organizm, nazywany Zielonogórskim Zespołem Miejskim, narodziła się w latach 70. Wtedy to w regionalnej prasie zaczęto pisać o potrzebie rozwoju Zielonej Góry w kierunku Nowej Soli oraz o integracji obu miast.
Zielona Góra należała wówczas do miast szybko rozwijających się, podczas gdy w 1947 r. osiągnęła przedwojenną liczbę mieszkańców 26 tys., w 1958 r. liczyła już 45 tys., a w 1968 - 70 tys.
Według oficjalnych planów począwszy od roku 1985 zelektryfikowana magistrala kolejowa na odcinku Zielona Góra- Nowa Sól miała pełnić rolę szybkiej kolei miejskiej, przy czym rozważano przedłużenie jej do Czerwieńska. Kolej ta miała stać się osią tworzącej się aglomeracji dwóch największych miast tego regionu. Równolegle do linii szybkiej kolei miejskiej planowano rozbudowę infrastruktury drogowej.

17 minut po szynach
Obecnie zapomniano o tych planach, mimo iż postęp techniki jest ogromny i zrealizowanie projektu nie nastręcza większych problemów. Możliwe jest zastosowanie lekkiego tramwaju spalinowego - koszt to ok. 2,5 mln PLN. Czas przejazdu wyniósłby 17-19 minut. To mniej więcej tyle, ile jedzie autobus na os. Pomorskie z centrum miasta!
Aby jak najściślej zintegrować oba miasta należałoby wprowadzić wspólny bilet szynowo-autobusowy za 4-5 zł dający możliwość dojazdu autobusem do przystanku tramwaju kolejowego w Nowej Soli, przejazd do Zielonej Góry i skorzystanie tam z komunikacji miejskiej.
W nowym połączeniu szynowym należałoby wykorzystać nieczynną linię średnicową dawnej kolei szprotawskiej (od dworca do ul. Ogrodowej). Lokalizacja przystanków mogłaby być taka: Ogrodowa/Kożuchowska (Górne Miasto) - os. Piastowskie - os. Łużyckie - Dworzec PKP - Stacja Stary Kisielin - Stacja Niedoradz - Nowa Sól Północ - Nowa Sól, ul. 1 Maja - Nowa Sól Dworzec PKP.

Efekt połączenia miast to powstanie 160-tysięcznej aglomeracji dwóch miast, będącej największym skupiskiem ludności na Ziemi Lubuskiej.
Podobne połączenia działają w RFN (m.in. w Berlinie, Hamburgu, Monachium, Kolonii, Zagłębiu Ruhry, Lipsku, Dreźnie).

Jak to się robi?
Przyjęte w polskim prawodawstwie rozwiązania europejskie umożliwiają realizację przedsięwzięcia bez większych problemów. Jako że ruch odbywa się na terenie dwóch miast dwóch powiatów, za jego organizację odpowiadają samorządy miejskie (odcinek wewnątrzmiejski w Zielonej Górze) i wojewódzkie.
Na realizację techniczną projektu i obsługę linii Zarząd Miasta powinien ogłosić przetarg lub też sam utworzyć specjalistyczną spółkę "Szybki Tramwaj Zielona Góra- Nowa Sól sp. z o.o."

Dla Gazety

Ryszard Pluciński, dyrektor Zakładu Nieruchomości PKP SA w Ostrowie Wlkp.: - Przedstawiciele Instytutu nie są związani z PKP i nigdy z nami nie rozmawiali o koncepcji Szybkiego Tramwaju Kolejowego łączącego Zielona Górę z Nową Solą. Na jego uruchomienie nie ma pieniędzy. W najbliższej przyszłości nie widzę możliwości jego uruchomienia.
Adam Fularz, współautor koncepcji wybudowania w Zielonej Górze Szybkiego Tramwaju Kolejowego: Na budowę kolejki potrzeba 2-3 mln zł. Nasza koncepcja może być punktem wyjścia do dyskusji na temat konieczności tej inwestycji. Wysłaliśmy ją do Ministerstwa Rozwoju i Infrastruktury Technicznej. Chcemy też dyskutować z władzami samorządowymi i wojewódzkimi nad możliwościami zdobycia na nią pieniędzy.

Powered by phpBB © 2001,2002 phpBB Group