Adam
Administrator
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z. Gora
|
|
Wysłany: Wto 12:59, 16 Sie 2005 Temat postu: Wprowadzenie opłat za drogi w Polsce dla sam. ciężarowych? |
|
|
Co sądzicie aby w Polsce wprowadzić opłaty za użytkowanie dróg, płatne przez sam. cięząrowe?
Wkleję tutaj mój list do redakcji wprost, nieopublikowany (chyba, bo nie sprawdzałem):
W artykule "Autoapartheid" z 30 stycznia 2005 roku znalazło się kilka nieścisłości. Otóż pominęto fakt, iż największe koszty infrastruktury drogowej przypadają na samochody ciężarowe. Według opracowania Cambridge Uniwersity, zamieszczonego w tygodniku "Der Spiegel"(34/1999) jedna 40-tonowa ciężarówka niszczy nawierzchnię drogi jak 163 840 samochodów, przy założeniu, że jedno auto osobowe waży 1 tonę.
Wydaje się więc logiczne iż samochody ciężarowe powinny pokrywać koszty wiekszego zużycia infrastruktury. To jednak nie wynika z artykułu, natomiast fakt płacenia przez samochody ciężarowe za użytkowanie autostrad opisano jako "haracz drogowy".
Kwestia odpłatności za infrastrukturę została już rozwiązana u naszego zachodniego sąsiada. W RFN, od początku tego roku ciężarówki płacą za infrastrukturę drogową, a szacowane wpływy z tytułu tych opłat przyniosą budżetowi federalnemu 12 miliardów złotych rocznie. Płacić można w specjalnych terminalach, albo automatyczniee poprzez zainstalowanie w pojeździe specjalnego czytnika naliczającego opłaty, opartego o nawigację satelitarną.
Ponadto "tania benzyna", którą tak zachwalają autorzy artykułu, prowadzi do większego użytkowania samochodów, i w efekcie do odpływu klientów z historycznych centrów miast, które, niedostosowane do terenochłonności samochodu osobowego, kilkudziesięciokrotnie większej niż komunikacji zbiorowej lub pieszej, powoli upadają w całym "zmotoryzowanym" świecie.
Niektórzy ekonomiści proponują, by wprowadzić mechanizmy rynkowe w zarządzaniu przestrzenią publicznych ciągów komunikacyjnych - pozwoli to wyeliminować korki samochodowe oraz przywrócić konkurencyjność transportowi publicznemu. Niestety, jest to obecnie niewykonalne technicznie. A obecny brak zasad ekonomicznych prowadzi do procesu suburbanizacji i eksurbanizacji miast, zajmujących coraz to większe powierzchnie i notorycznie zakorkowanych w swych centrach, co prowadzi tylko do dalszego pogorszenia dostępności tych "obumierających" centrów.
Adam Fularz
Post został pochwalony 0 razy
|
|