Transpolska- Transport w Polsce | Forum polityki transportowej i ekonomiki transportu w Polsce

FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy

 Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna

   ProfilProfil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości    GalerieGalerie    ZalogujZaloguj    RejestracjaRejestracja 

Port w Lublinie- Niedźwiada czy Świdnik, czy może Dęblin?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adam
Administrator



Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z. Gora

PostWysłany: Sob 13:57, 13 Sie 2005    Temat postu: Port w Lublinie- Niedźwiada czy Świdnik, czy może Dęblin?

 

Niedźwiada- Co o tym wyborze sądzicie?
-----------------
tekst z 'Ziemia Lubelska' z nr 5, listopad 2003 r.

Koncepcja programowo-przestrzenna budowy lotniska

Celem strategicznym jest włączenie regionu i aglomeracji lubelskiej do krajowej i międzynarodowej sieci komunikacji lotniczej - zapewnienie warunków do szybkich połączeń z krajami Unii Europejskiej, innymi regionami Polski oraz krajami wschodniej Europy, stymulujących wzrost ruchu turystycznego, kontakty handlowców, inwestorów, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz szybkie przewozy kurierskie towarów. Do celów bezpośrednich należy: usunięcie barier transportowych, utrudniających integrację społeczno-gospodarczą z krajami Unii Europejskiej, budowa infrastruktury technicznej służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionu, poprawa dostępności komunikacyjnej województwa lubelskiego jako regionu najdalej wysuniętego na wschód z chwilą przystąpienia do Unii, rozwój infrastruktury transportowej, wzmocnienie Lublina jako ośrodka generującego i stymulującego rozwój gospodarczy w Euroregionie Bug, wzmocnienie integracji i połączeń w ramach systemu transportowego dla ludzi i towarów, aktywizacja i restrukturyzacja obszarów wiejskich, tworzenie nowych miejsc pracy, utworzenie inkubatora małych i średnich przedsiębiorstw świadczących usługi na rzecz zaplecza portu lotniczego, utworzenie ośrodka konfekcjonowania ładunków objętych przewozami międzynarodowymi, a także utworzenie, na bazie portu lotniczego, centrum logistycznego o odpowiednim poziomie infrastruktury oraz zaspokojenie potrzeb transportowych aglomeracji lubelskiej i włączenie Lublina jako miasta Europolu do europejskiego systemu sieci transportowych. Międzynarodowe lotnisko Lublin - Niedźwiada, zgodnie z "Koncepcją sieci lotnisk...", zostało zaliczone do portów regionalnych, które powinny zapewnić możliwość przyjmowania samolotów eksploatowanych na liniach krótkiego, średniego i dalekiego zasięgu. Zgodnie z wydanym przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej zezwoleniem przyjęta przez projektantów docelowa długość drogi startowej wynosi 2800 m, a jej szerokość - 45 m. Proponują oni etapowanie realizacji zadania, tj. w I etapie budowę drogi startowej długości 2500 m, w II etapie - długości 2800 m. Po realizacji I etapu będą mogły wykonywać operacje lotnicze samoloty następujących typów: MD-7 (zabierające na pokład 139 pasażerów), A 320-100 (128- 179 pasażerów), B-737-300 (128-134 pasażerów). Kierunek osi drogi startowej usytuowano, na podstawie wskaźnika używalności lotniska zależnego od kierunku i prędkości wiatrów, równolegle do kompleksu leśnego. Założono usytuowanie równoległej drogi kołowania po południowej stronie drogi startowej, z jednoczesną możliwością wykonywania operacji kołowania po drodze startowej. Zabudowę obiektów dla odprawy pasażerów i bagażu portu cywilnego zlokalizowano w rejonie drogi wojewódzkiej Nr 815 Lubartów - Parczew. Wieżę portu lotniczego i zabudowę dla lotniska usytuowano na zachód od rejonu zabudowy dworca pasażerskiego. Przewidziano pod nią ok. 48 ha, w tym dla zabudowy portu lotniczego ok. 30 ha, zabudowę dla obsługi lotniska ok. 18 ha. Na terenach pod zabudowę portu lotniczego nie przewidziano rezerwy pod realizację części komercyjnej, tj. handlowo-usługowej i hotelowo-socjalnej. Pod skład paliw zaplanowano teren poza lotniskiem w rejonie przewidzianego do likwidacji składowiska śmieci o powierzchni ok. 6 ha. Lotnisko będzie wyposażone w automatyczny system zbierania danych meteorologicznych oraz nowoczesne urządzenia do radionawigacji, które zostaną dostosowane dla lotniska Lublin - Niedźwiada po opracowaniu przez Agencję Ruchu Lotniczego procedur lotniczych, jak i organizacji służb ruchu lotniczego. Przewiduje się wyposażenie lotniska w odpowiedni sprzęt ratowniczy i przeciwpożarowy oraz środki ratownictwa medycznego i łączności. Dla tego sprzętu mają być zabezpieczone garaże i warsztaty, a dla obsługi pomieszczenia socjalno-bytowe. Zaopatrzenie samolotów w paliwo przewidziano przez wydzielone przedsiębiorstwo prowadzące handel paliwami i usytuowane poza lotniskiem. Obsługa utrzymania nawierzchni lotniskowych wyposażona ma być w sprzęt do oczyszczania i konserwacji nawierzchni. Zabudowa dla tej obsługi ma być usytuowana w rejonie zabudowy dla obsługi lotniska - w strefie oddalonej od nawierzchni dla samolotów. Ponadto na lotnisku będą znajdować się hangary z magazynami oraz budynkami dla obsługi technicznej samolotów. Proponowana powierzchnia terenu pod lotnisko i urządzenia nawigacyjne wynosi ok. 243 ha, w tym: w gminie Ostrówek - ok. 170 ha, a w gminie Niedźwiada ok. 73 ha. Powierzchnie te nie obejmują terenu przeznaczonego na działalność komercyjną, która musi być zlokalizowana w rejonie lotniska, jak i niezbędnego terenu na lokalizację ujęcia wody wraz ze stacją uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków. Działania podjęte w ramach projektu Realizując przyjęty w "Strategii rozwoju województwa lubelskiego" jeden z priorytetów dotyczący poprawy dostępności komunikacyjnej województwa przez budowę lotniska pasażerskiego dla aglomeracji lubelskiej, dotychczas wykonano oraz pozyskano: (1) ekspertyzę lokalizacyjną opracowaną przez ekspertów Wojskowej Akademii Technicznej, (2) opracowany przez stronę holenderską "Masterplan" pt. "Ruch drogowy i transport województwa lubelskiego" (w którym stwierdzono, że przyjęta lokalizacja lotniska w Gminie Niedźwiada jest lokalizacją najlepszą z uwagi na: niską gęstość zaludnienia, brak szczególnych uwarunkowań ekologicznych, niskie klasy bonitacyjne gruntów, sąsiedztwo linii kolejowej Lublin - Parczew - Łuków, bliskie sąsiedztwo drogi krajowej S-19), (3) zezwolenie na założenie lotniska w miejscowości Niedźwiada wydane w czerwcu 2001 r. przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, (4) pozytywną opinię dla tej lokalizacji wydaną przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, (5) Biznes Plan pt. "Międzynarodowy Port Lotniczy Lublin - Niedźwiada" oraz (6) skróconą koncepcję programowo-przestrzenną lotniska Niedźwiada opracowaną przez Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych POLCONSULT Sp. z o.o. Trwają końcowe prace przy opracowaniu rozszerzonej koncepcji programowo- przestrzennej międzynarodowego lotniska Lublin - Niedźwiada. Przewidywany koszt realizacji projektu Ogółem szacunkowy koszt budowy I etapu lotniska bez kosztów przygotowania terenu wynosi 210 600 tys. zł, zaś koszt badań ekspertyzy z pomiarów dokumentacji i działań prawnych 6% - 12 640 tys. zł, co daje łączną sumę 223 240 tys. zł. Włączając w to rezerwę na roboty nieprzewidziane 10% w wysokości 22 320 tys. zł, ogólny koszt budowy szacuje się na 245 560 tys. zł (bez kosztów przejęcia i przygotowania terenu lotniska). Zabezpieczenia i sprzęt dla obsługi naziemnej oraz realizacja zabudowy portowej mogą być realizowane etapami - sukcesywnie z zabezpieczeniem dla dalszej perspektywicznej rozbudowy. Prognoza przewozów dla lotniska W uzasadnieniu opracowanej prognozy przewozów dla lotniska Lublin - Niedźwiada projektanci podkreślili, że Lublin jest największym i najbardziej uprzemysłowionym miastem we wschodniej części Polski z istotnymi tradycjami kulturowymi oraz liczącym się potencjałem naukowym. Przyjęty obszar ciążenia do lotniska o promieniu R=100 km daje


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Adam
Administrator



Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z. Gora

PostWysłany: Sob 14:00, 13 Sie 2005    Temat postu: reszta

 

Prognoza przewozów dla lotniska
W uzasadnieniu opracowanej prognozy przewozów dla lotniska Lublin - Niedźwiada projektanci podkreślili, że Lublin jest największym i najbardziej uprzemysłowionym miastem we wschodniej części Polski z istotnymi tradycjami kulturowymi oraz liczącym się potencjałem naukowym. Przyjęty obszar ciążenia do lotniska o promieniu R=100 km daje potencjalną bazę ludności wynoszącą ok. 740 tys. mieszkańców, gwarantującą przewozy osobowe i cargo. Opracowana prognoza obejmuje 20 lat - w przedziałach czasowych co pięć lat, licząc od oddania lotniska do eksploatacji, z założeniem, że lotnisko ze względu na ochronę środowiska będzie funkcjonowało w godzinach 6.00-22.00. Z zebranych dokumentów i dokumentacji wynika, że aglomeracja lubelska, aby mogła się rozwijać w sposób prawidłowy, powinna dysponować nowoczesnym środkiem komunikacji, jakim jest lotnisko o charakterze międzynarodowym i jego realizacja jest w pełni uzasadniona. Rezultaty realizacji projektu Jednym z wymiernych efektów realizacji projektu będzie zapewnienie trwałego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego województwa lubelskiego oraz wzrost konkurencyjności i efektywności gospodarczej regionu w warunkach otwartego i globalnego rynku. Zakłada się, że dostępność i rozwój zaplecza portu lotniczego w postaci sklepów, biur podróży oraz firm spedycyjnych i kurierskich, potencjalni klienci cargo, a także rozwój bazy turystycznej stwarzają bilans korzyści społecznych dla regionu, w którym będzie zlokalizowane lotnisko. Wynika to z założenia, że podaż miejsc pracy będzie tworzyła głównie mała i średnia przedsiębiorczość oraz szeroko rozumiana sfera usług powstająca w rejonie funkcjonowania portu lotniczego. Nie bez znaczenia jest tutaj wartość usług dodanych, w związku z istnieniem portu lotniczego, w sensie tworzenia nowych miejsc pracy. Przewiduje się, że w obrębie samego lotniska zostanie stworzonych ok. 800 miejsc pracy związanych bezpośrednio z funkcjonowaniem portu. W obrębie bezpośredniego oddziaływania lotniska powstanie dalszych 800 miejsc pracy związanych ze świadczeniem różnego rodzaju usług nielotniczych. W województwie lubelskim istnieją warunki do stworzenia atrakcyjnych produktów markowych polskiej turystyki, których podstawą może być bogate dziedzictwo kulturowe, jak i walory przyrodnicze Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego, Roztocza, Polesia, doliny Bugu i Wisły. Udostępnienie dóbr turystycznych będzie tworzyło nowe produkty, jak i nowe miejsca pracy w centrach turystyki funkcjonujących i nowo powstających. Wpływ projektu na ochronę środowiska Istotną rolę w całym procesie projektowo-inwestycyjnym będzie pełniła ochrona naturalnego środowiska. Sama lokalizacja lotniska w gminie Niedźwiada podyktowana została brakiem przeciwwskazań ekologicznych, niską gęstością zaludnienia oraz niskimi klasami bonitacyjnymi gruntów. W ramach realizacji inwestycji wybudowana zostanie oczyszczalnia ścieków, do której podłączone będą kolektorem sanitarnym zabudowania lotniskowe, jak i ok. 60 gospodarstw rolniczych zlokalizowanych w pobliżu. Budynki ogrzewane będą przez lokalną kotłownię wyposażoną w kotły niskoemisyjne. Wody opadowe z płyty lotniska odprowadzone będą kanalizacją deszczową poprzez odstojniki do rzeki Wieprz. Zapewniona będzie energooszczędność budynków już na etapie projektowania z zastosowaniem materiałów posiadających niski współczynnik przewodności. Na etapie projektowania zostaną opracowane analizy uciążliwości lotniska dla środowiska określające ograniczenia wysokości zabudowy i inwestowania w rejonie lotniska oraz uciążliwości hałasu lotniczego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Piottr_tt




Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa Wilanów

PostWysłany: Czw 13:50, 18 Sie 2005    Temat postu:

 

Pytanie za 10 punktów: KTO będzie korzystał z lotnisk w mniejszych miastach? Tzn. jaka jest grupa docelowa ewentualnych klientów tych lotnisk?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Olo
Gość






PostWysłany: Nie 9:02, 28 Sie 2005    Temat postu:

 

Jest dość spora. Low-costy moga liczyć na 100 pasażerów w relacji do Londynu czy do Frankfurtu nawet w miastach 100-tysięcznych. Biznes to nie wiem.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Transpolska- Transport w Polsce Strona Główna -> Hyde-Park, czyli wszystko Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
 


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

 

Style Created Freely By